Corneştiul de altădată prin ochii prezentului

Corneşti, este un sătuc de lângă Iaşi, ce aparţine din punct de vedere administrative de comuna Miroslava, fiind considerat unul dintre cele mai frumoase sate ale comunei, în care eu şi părinţii mei am locuit o bună perioadă de timp.

Satul Corneşti datează încă din anul 1613, lucru atestat de documentele istorice , întreaga comună făcând parte din categoria aşezărilor care apar amintite în primele documente istorice ale secolelor XIV – XV. “Trebuie adăugat că după reforma administrativă din 1965, când au fost înfiinţate comunele rurale, Corneştii făceau parte, ca şi astăzi, din comuna Miroslava. Prin decretul din 1920, satul a trecut la comuna Galata. În 1932 s-a înfiinţat comuna Corneşti,care a existat ca atare până în 1968.”(Monografia comunei Miroslava Despre locuri și oameni)

cornesti-1

Situat  la doar 6 km de sud-vest de centrul comunei, Corneştiul şi-a păstrat specificul unui sat tipic moldovenesc, în care şi astazi se regăsesc troiţe, fântâni, leagăne, o biserică ce datează încă din anul 1883 şi nu în ultimul rând “Una dintre legendele apari]iei satului Corneşti se referă la eforturile lui Constandin Anghel, tatăl poetului Dimitrie Anghel, de a aduce un grup de ţărani clăcaşi, originari din Italia, pentru a munci pe moşia sa”.(Monografia comunei Miroslava Despre locuri și oameni)

Casa memorială  a poetului Dimitrie Anghel (1872 – 1914)  ce a fost construită în 1840, începănd cu anul 1971 a fost amenajată  şi a devenit muzeu  până în 1990, imediat după aceea fiind demolată de către săteni. Revistele, cărţile, manuscrisele , respectiv cărţile poetului ce se regăseau în muzeu se regăsesc astăzi în cadrul şcolii din sat ce îi poartă numele poetului.

Trecutul satului Corneşti este plin de poveşti,  care se pare că dăinuiesc şi se păstreză şi  astăzi,  dar totuşi  cum este Corneştiul astăzi?

cornesti-3

În rândurile ce urmează am să vă prezint câteva gânduri ale unor persoane ce au locuit în Corneşti în trecut şi care astăzi am reuşit să îi regăsesc pe aceleaşi meleaguri, deşi unii dintre ei trec pe acolo doar în vizită.

 

 

Mihai Stan : Pot să vă spun că în general Comuna Miroslava a progresat enorm în ultimii patru ani, de asemenea, satul Cornești față de acum 30 de ani a evoluat mult. Au fost făcute multe lucruri cum ar fi: asfaltarea care este nemaipomenită pentru săteni și multe altele. Eu ca fost cetățean al acestei comune, respectiv satul Cornești, as felicită pe actualul primar pentru felul în catre a condus această comună, adevarul este că și consilieri au adus un aport semnificativ.

 

Matei Maria : Cele mai importante schimbări în satul Cornești sunt:transportul, rețeaua de apă și asfaltarea drumului.

13051625_229465180745303_7666397323393397992_n

Liliana Stamate: Corneștiul, satul meu natal de altadată, unde m-am nascut, am copilărit si unde acum cu drag vreau să-mi trăiesc și restul anilor alături de familia mea, pe care o iubesc enorm. Aici, în Cornești am avut o copilărie frumoasă , satul era cu ulițe fără piatră, doar pământ și gropi, când veneau ploile tata ne lua în brațe și ne ducea la scoală, încet ani au trecut, am crescut și am mers mai departe la scoala în Iași. A fost altă lume pentru mine, îmi doream să fie așa și la noi în sat, cu drum curat și autobuz. În 1989 am terminat scoala cu speranța că voi avea un loc de muncă și o casă, dar toate visele sau spulberat ,după `89, după trei ani de servici, a venit șomajul și anii au devenit mai grei, mai săraci. Între timp m-am angajat pentru câtiva ani la Conex, în comună, am făcut naveta pri noroi, furtuni și viscol, mergeam 10 km zilnic, lucram trei ture a fost groaznic. Au fost perioade când mă întorceam singură noaptea pe jos, cu frica în sân, până mă vedeam aproape de casa, greu, foarte greu, dar așa am făcut naveta 10 ani. Acum e mai bine, avem asfalt, apă, un mijloc de transport cu care te poti deplasa pâna în Iasi, nu mai este nevoie să mergi pe jos, cum mergeam o dată, 7 km pe Dealul Nucului pâna în Iasi. E bine și sperăm să fie și mai bine !!! Ce îmi mai doresc, să fie transportul cu program mai lung ca oameni și mai ales tinerii să poata face seviciu, o grădiniță pentru cei mici , o farmacie, un dispensar, iar noi oameni să fim mai civilizați, să fie satul nostru frumos și să fim mândri că suntem din Cornești.

 

Aurora Grigoraș (Maradin) : Cum văd satul meu, sunt multe amintiri care mă coplesesc înăuntru, copilăria mea, adolescența, viața de familie până acum 19 ani în urmă, când viață și problemele ei m-au îndepărtat de tot ceea ce mă făcea fericită, tradițiile noastre – care ne schimbă, dau culoare vieții, astfel simți întradevăr că trăiești. Dar viata merge înainte, nu se pot face miracole. Retrăiesc amintiri o dată pe an, când reușesc să mă întorc acasă. Îmi plac schimbările făcute în ultimii anii exemplu centura Iașului ce trece pe lângă satul în care am stat, șosele asfaltate, apa, gazul, iar casele care se construiesc nu mai sunt casele de odată, sunt una mai frumoasa decât cealtă. E adevarat că lipsesc multe, spre exemplu parcuri de joacă pentru copii, cinema, străzile din interiorul satului, dar eu cred că toate se fac pe rând, și am speranța că primarul și consilieri o să ia decizii corecte, satele noastre devinind unu mai frumos de celălalt. Ceea ce vreau să precizez în mod particular este comportamentul personalului primăriei, modul gentil și educat îi face să se diferențieze de cei din trecut. În ceea ce îl privește pe d-l primar, acesta este un bun manager, o persoană demnă de acest post. Eu sper ca în timp o să apară multe schimbări ce o să mulțumesca persoanele ce trăiesc în satele Comunei Miroslava.

Lasă un răspuns

